Att börja löpträna

Löpning är en idrottsgren med ett antal tävlingsdistanser i friidrott och terränglöpning. Dessa är uppdelade på kort-, medel och långdistanslöpning (samt terränglöpning). Vid löpning har man, till skillnad mot gång, båda fötterna regelbundet ovan marken. Löpning utövas av löpare, vilka kan ha olika löpstilar. Löpning begagnas också i samband med motionerande och träning. En mindre intensiv motionsform av löpning är joggning. – Wikipedia


Att springa är något vi alla gör redan som små (om vi är fullt friska och hela). Att cykla och åka skidor är något vi lär oss. Tycker du att det är tråkigt att springa kan du ju för all del låta bli. Fast att utöva löpning är ett lätt sätt att hålla dig i form. Det får dig även att må bra och du kommer känna att du ”måste” ut. En del börjar med löpning på ordination från läkare eller för att de känner att de vill gå ner i vikt eller få upp flåset helt enkelt. Oavsett anledning till att du vill börja springa så ska du bara medveten om att ALLA kan springa. Det gäller bara att komma igång.
Ett klassiskt nybörjarfel många gör när de börjar med löpning är att man går ut för hårt och springer för snabbt. Ett annat misstag är att springa för länge och säcka ihop som en fällkniv, vilket gör att man inte får tillräckligt med syre till musklerna och uppfattar då joggandet som jobbigt. Korrigera din hållning och sänk farten så blir det enklare.

22 jan 2016